Contab Secure Solutions | Servicii de contabilitate financiara

Cum să ții contabilitatea unui restaurant – monografie, retetar, exemple

Contabilitatea pentru restaurante

Dacă ai un restaurant sau vrei să îți deschizi unul, trebuie să știi cum să ții contabilitatea corect și eficient. Contabilitatea este o activitate care presupune înregistrarea, analiza și raportarea tuturor operațiunilor financiare și economice ale unei afaceri.

În acest articol, îți vom prezenta câteva aspecte importante legate de contabilitatea la un restaurant, cum ar fi:

Coduri CAEN pentru restaurante

Codurile CAEN sunt coduri de clasificare a activităților economice în funcție de natura și obiectul lor. Aceste coduri sunt folosite pentru a identifica domeniul de activitate al unei firme și pentru a determina obligațiile fiscale și contabile ale acesteia.

Pentru restaurante există mai multe coduri CAEN posibile, în funcție de tipul și specificul serviciilor oferite. Iată câteva exemple de coduri CAEN relevante pentru această categorie:

5610Restaurante.

Acest cod include activitatea de asigurare a serviciilor de servire a mesei pentru clienți, fie că sunt serviți stând la masă sau se servesc singuri dintr-un galantar cu produse, fie că mănâncă mesele preparate în incintă, că le iau acasă sau că le sunt livrate la domiciliu.

Acest cod include și activități din: restaurante bufet, restaurante expres, restaurante fast-food, pizzerii, unități de alimentație care servesc pentru acasă, vânzători ambulanți la tonete de înghețată, cărucioare mobile care vând mâncare etc.

5621Activități de alimentație (catering) pentru evenimente.

Acest cod include activitatea de furnizare a serviciilor de alimentație (catering) pentru evenimente organizate de clienți, cum ar fi nunți, botezuri, petreceri etc. Acest cod include și activități din: catering mobil, catering industrial etc.

5629Alte servicii de alimentație n.c.a.

Acest cod include activitatea de furnizare a serviciilor de alimentație care nu sunt incluse în alte clase, cum ar fi: furnizarea de mese gata preparate sau semipreparate pentru consum casnic; furnizarea de mese pentru personalul din unități economice sau instituții; furnizarea de mese prin intermediul mașinilor automate etc.

Pentru a alege codul CAEN potrivit pentru afacerea ta, trebuie să ții cont de următoarele aspecte:

  • codul CAEN trebuie să reflecte activitatea principală a firmei, adică cea care generează cele mai mari venituri;
  • codul CAEN trebuie să fie în concordanță cu obiectul de activitate declarat în actul constitutiv al firmei;
  • codul CAEN trebuie să fie actualizat dacă se modifică activitatea firmei sau dacă apar noi reglementări legale.

Va putem oferi informatii suplimentare si servicii de contabilitate in Bucuresti si Ilfov complete pentru restaurante. Contactati-ne pentru o oferta personalizata de pret!

Model retetar pentru restaurante

Retetarul este un document care conține rețetele pentru prepararea produselor finite dintr-un restaurant. Retetarul are rolul de a asigura calitatea și uniformitatea produselor, precum și de a facilita calculul costului de producție și al prețului de vânzare.

Retetarul trebuie să cuprindă următoarele informații pentru fiecare produs finit:

Nr.CrtDenumirea materialelorU.MCantitatea necesaraPret unitarValoarea totalaObservatii
Model retetar restaurant

Exemplu retetar pentru restaurante

Ciorba de perisoare

retetar contabil pentru ciorba de perioare pentru restaurante

Retetarul cuprinde grame, valori nutritive, valori energetice si calorice omologate.

Model monografie contabilă pentru restaurante si productie

Monografia contabilă este un document care prezintă modul de înregistrare a operațiunilor economice și financiare ale unei firme în contabilitate. Monografia contabilă cuprinde:

  • descrierea operațiunilor efectuate;
  • formularele contabile folosite;
  • conturile debitoare și creditoare implicate;
  • explicațiile necesare pentru înțelegerea înregistrărilor.

Monografia contabilă poate varia în funcție de specificul fiecărui restaurant, dar există câteva elemente comune care se regăsesc în majoritatea cazurilor.

Cei de la PortalContabilitate.ro au oferit un raspuns destul de detaliat despre monografiile contabile pentru restaurante:

Salariile personalului:
641 = 421

Retinerile din salarii:
421 = %
4315
4316
444

Contributia asiguratorie pentru munca:
646 = 436

Amortizare imobilizari:
6811 = 2814

Consumul materiilor prime, in baza unui raport generat de programul de gestiune:
601 = 301

Consumul materialelor auxiliare, in baza unui raport generat de programul de gestiune:
6021 = 3021

Obtinerea preparatelor, in baza unui raport generat de programul de gestiune:
345 = 711

Costul de productie unitar este determinat tinand seama si de alte cheltuieli directe si
indirecte incorporabile (salarii personal direct, combustibil, transport, energie si apa, gaze etc.).

Descarcarea din gestiune a produselor finite vandute:
711 = 345

Nota: De obicei, in domeniul HORECA nu exista stocuri de produse finite si descarcarea de gestiune a produselor finite este egala cu incarcarea gestiunii cu produse.

Inregistrarea veniturilor din vanzarea preparatelor, in baza rapoartelor zilnice (intocmite defalcat pentru preparate culinare/marfuri)
4111 = %
7015
4427

Si incasarea acestora:
5121/5125/5311 = 4111

Pentru marfurile si produsele cumparate care se vand ca atare, se poate asigura evidenta la pret de vanzare cu amanuntul cu TVA (pret de raft), caz inregistrarea in gestiune se va face astfel:

Achizitie marfuri, in baza NRCD cu pret de vanzare:
% = 401
371
4426

Inregistrare adaos comercial si tva neexigibila:
371 = %
378
4428

Descarcarea gestiunii aferente vanzarii de marfuri (bauturi alcoolice si nealcoolice):
% = 371
607
378
4428

Evidenta marfurilor la pret de vanzare nu este obligatorie. Daca in programul de gestiune aveti o evidenta cantitativ-valorica a marfurilor, inregistrarile contabile pot fi:

Achizitie marfuri, in baza NRCD intocmit la pret de achizitie:
% = 401
371
4426

Vanzare marfuri:
4111 = %
707
4427

Descarcarea gestiunii aferente vanzarii de marfuri (bauturi alcoolice si nealcoolice):
607 = 371

Inregistrarea obtinerii produselor care necesita preparare (de tip cocktail):
601 = 301 in baza rapoartelor generate de programul de gestiune
345 = 711 in baza rapoartelor generate de programul de gestiune

Inregistrarea vanzarilor:
4111 = %
701
707
442

Concluzie

Contabilitatea la un restaurant este o activitate complexă și importantă, care necesită cunoștințe și atenție la detalii.

Pentru a ține contabilitatea corect și eficient, trebuie să știi cum să alegi codul CAEN potrivit, cum să întocmești retetarul și monografia contabilă, și cum să raportezi operațiunile financiare și economice.

Dacă ai nevoie de ajutor în acest domeniu, noi îți oferim servicii de contabilitate profesionale și personalizate pentru restaurante. Nu ezita să ne contactezi pentru o ofertă de preț avantajoasă!